ZSV - zápisky na 7.6. (asi)
Genialita
mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvořit vrcholná, až epochální díla - mají historický význam, protože urychlují vědecký, technický, nebo kulturní pokrok - obohacují lidstvo.
- nadání - souhrn schopností určitého druhu
- talent - ještě více rozvinuté
- genialita - naprosto mimořádně rozvinutý talent
- epochální - úžasné, fascinující
Druhy schopností
- percepční = vjemové - přesně vnímat tvary, barvy, tóny
- psychomotorické - umíme určité soustavy pohybu(sport, tanec, pletení)
- intelektuální - myšlenkově poznávací - řešení problémů, orientace
- sociální - jednat s lidmi, předcházet problémům, takt
- umělecké - hudební, výtvarné
Náročné psychické situace
stres
- ze slova stress, tlak, strach, tíseň, zátěž
- stav psychické zátěže, vzniká působením rušivého faktoru na člověka
- působí na nás při uspokojování potřeb a dosahování cílů
- stresory = momenty vyvolávající stres, každého stresuje něco jiného
-
- eustres - zdravá forma stresu - dosahujeme vyšších výsledků
- distres - propadání, vyčerpání - fyzické, psychické => stresu bychom se měli vyhýbat.
frustrace
- překážka, bariéra, něco co vám brání v uspokojování potřeb
- psychický stav, v důsledku té překážky následuje stres
-
- vnitřní - morální důvody, víra
- vnější
deprivace
- mít nedostatek psychických stavů v důsledku dlouhodobého neuspokojování potřeb - těch primárních
- => vede až ke smrti
hospitalismus
- soubor psychických a fyzických poruch, který postihuje hlavně děti
- vznik hlavně v důsledku citové deprivace - děti z ústavu, duševně strádající, zaostávající, strach z okolí
- dá se léčit
reakce
- agrese (i autoagrese) - vybití se na někom, slovně, fyzicky. Až sebedestrukce
- přesun agrese - týrání zvířat, rozbíjení věcí
- únik - útěk od skutečnosti (transfer - alkohol, drogy). Člověk je myšlenkami pryč od problému, bdělé snění
- regrese - náverat k vývojově nepřiměřenému chování - hysterie, pláč, únik do minulosti
- kompenzace - nahradíme cíl jiným cílem v jiné oblasti
- substituce - nahradíme cíl jiným cílem ve stejné oblasti
- bagatelizace - zlehčování
- projekce - přesouvání vlastní viny na ostatní
- racionalizace - ospravedlňování neúspěchu vymyšlenými důvody
- represe - motivované zapomínání
- fixace - ustrnutí, ztráta motivace
Duševní zdraví
- ovlivňuje prostředí, okolí, osobnost, momentální fyzický stav
- vliv rodiny, vrstevníků, kulturní, sociální, přátel, školní výchovy
-
- vyrovnaný citově, není citově labilní, nevyhledává konflikty, odliší realitu od doměnek, umí pomoci, nezávislý, sebekritický, unese prohru
- takový člověk je ideální, vysněný
- odchylky jsou normální
- i psychicky zdravý člověk může mít deprese, úzkost
- 1/3 mladých dětí a jedna profesorka ZSV mají duševní problémy a měly by vyhledat psychologa
Duševní poruchy
- změna psychických jevů, která se projevuje v našem chování, prožívání
- znesnadňuje interakci s okolím (vzájemné působení)
- psychózy - vážné neurozní poruchy, přechodně a cyklicky vracející se
- neurózy
- psychopatie
- oligofrenie
psychóza
- maiodeprese - stavy mánie (aktivní, mistr světa) X deprese
- schizofrenie - rozštěpená osobnost, má halucinace
- paranoia - chorobný strach, vztahovačnost, vnitřní hlasy
- autismus - zahledění do sebe, ulpívá nad nereálnými věcmi, fantazie. Děti nemající potřebu komunikace
- =>musí se léčit, psychiatr, mohou se zmírnit
- dostávají prášky, vynechají a vrátí se to
neurózy
- nejčastější neuro-psychické poruchy
- lehčí, než psychózy
-
- neurastenie - velká únava, poruchy spánku
- psychoastenie - přecitlivělý, soustředí se na sebe - hypochondr
- fobie - neopodsatněný strach, příčiny v dětství
- hysterie - citově labilní, slon v afektu. Totiž, sklon k afektu
psychopatie
- odchylka od běžných projevů, dlouhodobé, nápadné
-
- explozivní forma - nepatrný podnět, obrovský hněv
- astenická forma - přecitlivělost, nekomunikuje
oligofrenie
- slabomyslnost, nerozvíjejí se poznávací procesy a schopnosti
Konflikt
- střet dvou různých názorů, minimálně dva jedinci
- stoupající emoce, nakonec se hádají, kdo ustoupí
- přímo v nás, nevíme jak se rozhodnout
- okolí na nás klade nároky a my nezvládáme
-
- vnější - hádka v kolektivu (my jsme svědky)
- vnějšně vnitřní - někdo po nás něco chce, ale my ne
- vnitřní - v člověku protikladné tendence
-
konfliktogenní osobnosti
- vzbuzují odpor v okolí - hádají se
- vnějšně vnitřní se mění na vnitřní, citlivky moc prožívají, citově vydírají
-
prvky:
- obsahové
- věcné (racionální)
- emocionální (iracionální)
-
konflikty:
- konfrontace - cílem zvítězit, strany se neposlouchají
- únik - konflikt "neexistoval", ututlání emocí
- řešení problému - účastníci se snaží o tom mluvit
-
zdroje konfliktů
- vnější - odlišné názory, nepřiměřené požadavky na ostatní
- vnitřní - tělesný stav, psychický stav, nedostatečné schopnosti, vědomosti, zkreslená představa o vlastní osobnosti
-
reakce na konflikt
- agrese - reakce trestající navenek
- reakce - trestající dovnitř - agresivní na sebe, sebeobviňování
- pasivita - nic netrestající reakce, zlehčujeme
- konflikt, rozhodování
- +c+ -c- -c+ -+c+- (+ přitahování, - vyhýbání, c člověk)
Učení
- je individuální
-
metody:
- nahlas
- vypsat informace - důležité
- dávat ve škole pozor
- pevný čas na učení
- nemáme začínat, ani končit nejtěžším
- po praktické stránce
- opakování
- kartičková metoda
- využívat ztrávtových časů
- soustředit se
- učit se průběžně
- půl času se učit, a půl vysvětlovat
- osvojování znalostí činností
- výsledkem je dovednost
-
druhy učení:
- osvojování vědomostí, učení poznatků
- senzomotorické (smyslově pohybové)
- intelektuálním činnostem
- sociální učení - jak se chováme ve společnosti
-
sociální učení
- učení sociálním posilováním
- založeno na odměně a trestu
- sociální odměna - pochvala, projev sympatie, láska
- sociální trest - projev nesouhlasu, opovržení, výhružky
- deservační učení
- založeno na pozorování, osvojuji si chování za něž dostane odměnu můj model - odměna a trest
- učení napodobováním
- u malých dětí - řeč, mimika, gestikulace
- starší - napodobují zábavu, tráví volný čas jako kamarádi
- anticipace
- očekávání
- druzí od nás něco očekávají, vmanévrují nás do situace, abychom udělali to co my moc nechceme, ale uděláme to kvůli nim
- negativní očekávání - nedůvěra
- identifikace
- ztotožnění s námi blízkou osobou, chceme být jako ona
- vyšší forma napodobování
-
socializace
- uskutečněním vzájemného působení doby, skupiny
- socializujeme se i médii, uměním, divadlem
- záměrná/nezáměrná
-
podmínky pro učení
- místo na učení
- míra klidu
- dobře vyvětraná a osvětlená místnost
- učení u psacího stolu
-
učení obecně
- individuální
- čas pevný, vhodný
- co se chceme naučit - smysl a cíl, rámcová skladba, postup
- hledání souvislostí - v literatuře
- poznámky - hlavní body
- přeříkat, nechat vyzkoušet
- studijní partner
- průběžné učení
- když se něco nepovede, svět se nezboří
-
učební autoregulace
- sebeřízení
- metakognitivní strategie
- učíme se, jak se máme učit
- strategie Thomase a Robinsona - SQ4R - přečíst, promýšlet, přeříkat, shrnout
-
výsledy učení
- vědomosti z oboru
- dovednosti
- návyky (automatická činnost)
Tvořivost
- všude, při tvůrčím povolání - spisovatel, malíř
- fantazie, kreativita, nápad, inspirace
- začali jí zkoumat ve 20.stol, 50.léta - v umění, vědě, technice
- 1970 - Guilford zformuloval
- tvůrčí nadání má každý, liší se mírou a zaměřením
- Poincaré - fáze tvůrčího procesu
- příprava - naleznu problém, připravím
- inkubace - hledáme řešení, rozvíjíme aktivitu, intuice
- iluminace - osvícení, vytvoříme to
- verifikace - ověřování v praxi
-
intuice
- přichází po fázích tvůrčího procesu
- řešíme problém, neuvědomělá zkušenost z minula
- řešení z náhodného podnětu, i minulého
-
bariéry:
- sociální - needostatek financí
- emocionální - strach, že se nám to nepovede, přílišná motivace
- kognitivní - bariéry myšlení, společnost ho přezírá => vede zpět k sociální bariéře